Duidelijke taal

Verzekeraars willen graag hun klanten doen geloven dat zij in de eerste plaats hun belangen dienen, terwijl het toch voor de hand ligt dat hun eigen bedrijfsbelang prevaleert.

nw_ws_losbrekenVerzekeraars hebben een beetje het imago zoveel mogelijk premies te willen incasseren en dat de afhandeling bij schade nogal eens anders uitpakt dan de schadelijdende partij verwacht. Zo’n teleurstellende afhandeling wordt onder meer veroorzaakt doordat de waarde van verzekerde zaken niet vooraf is vastgelegd.

Omdat tussen het moment van het bezoek van de verzekeringsexpert en de afgifte aan u van zijn rapport meestal meerdere maanden zijn gelegen, wordt daardoor een contra-expertise zwaar bemoeilijkt. Het is daarom aan te bevelen dat u direct nadat de expert van de verzekeraar bij u langs is geweest zelf een contra-expert inschakelt die ter plaatse komt onderzoeken. De sporen zijn dan nog vers. Als de verzekeringsexpert een belangwekkend detail over het hoofd heeft gezien bent u in dat geval in ieder geval gedekt door uw eigen contra-expert. De Wet, en meeste verzekeringspolissen, geven u het recht op het uitvoeren van zo’n contra-expertise op (redelijke) kosten van uw verzekeraar. Helaas weten weinig mensen dat of maken maar weinig mensen hiervan gebruik.

Lees verder