Eric Horssius: Consument kan niet altijd vertrouwen op Kifid
Posted on april 5, 2016
Schade-expert Eric Horssius (foto, Krantz & Polak Resolve) zei zaterdagavond in een uitzending van het tv-programma Kassa dat consumenten niet altijd kunnen vertrouwen op de uitspraak van het klachteninstituut Kifid. Horssius stond Daan van de Wege bij in een zaak tegen Univé.
Het tv-programma besteedde in november 2015 aandacht aan het verhaal van Daan van de Wege. Door een lekkage onder de badkamer ontstond bij hem grote schade onder de vloer door zwam- en schimmelvorming. Door de houten draagconstructie dreigde instortingsgevaar. De kosten voor het herstel bedragen € 30.000. Als Van de Wege aanspraak maakt op zijn schadeverzekering geeft Univé niet thuis. De complete claim wordt afgekeurd en ook Kifid beslist in eerste instantie in het voordeel van Univé.
Drie weken
Doordat een schade-expert pas drie weken na het ontstaan van de lekkage langskomt en de herstelwerkzaamheden inmiddels ingang zijn gezet, kan de expert de oorzaak van de schade niet meer vaststellen. Op basis daarvan weigert Univé uit te keren en wijst de complete claim af. Van de Wege dient vervolgens een klacht in bij Kifid. Volgens Kassa oordeelt het Kifid, zonder zelf onderzoek te doen, in het voordeel van Univé. In januari is Bas de Groot, directeur van Kifid aanwezig in de uitzending. Deze geeft aan dat er fouten zijn gemaakt in de beoordeling van de zaak. Hij zegt dat Kifid graag met Van de Wege en de verzekeraar om tafel wil om de zaak nogmaals te bespreken.
Rechtszaak
Na de eerste uitzending over de zaak in november, staat schade-expert Eric Horssius de familie bij. Volgens Horssius heeft de familie grote kans om in een rechtszaak wel zijn gelijk te halen. Horssius stuurt Univé dan ook een dagvaarding na de uitzending. Univé laat het uiteindelijk niet tot een rechtszaak komen, maar vragen eerst uitstel en doen kort daarna een voorstel om het gehele schadebedrag aan Van de Wege uit te betalen, zonder tussenkomst van de rechter. Van de Wege gaat hiermee akkoord.
Geloofwaardigheid
Afgelopen zaterdag gaven Horssius en Daan van de Wege in de uitzending uitleg over het verloop van de zaak. Horssius stelt dat de rol van het Kifid in deze zaak wederom laat zien dat consumenten tóch recht kunnen hebben op een schadevergoeding, ook al oordeelt het Kifid eerder dat dit niet het geval is. Dit is voor de geloofwaardigheid van het Kifid geen goede zaak en betekent dat consumenten niet altijd kunnen vertrouwen op de uitspraak van het Kifid.
Bron: AMWEB